Rozmowa kwalifikacyjna po angielsku, szczególnie ta pierwsza, jest zwykle stresującym doświadczeniem.
Jeśli myśl o takiej rozmowie przyprawia Cię o gęsią skórkę… to ten wpis jest dla Ciebie !
Kiedy pracowałam w międzynarodowej korporacji przez prawie 10 lat zajmowałam się wdrażaniem projektów IT na całym świecie. Zakres mojej pracy obejmował też selekcję CV
i przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami zatrudnianych do projektów tymczasowych i długoterminowych.
Przeprowadziłam wiele rozmów kwalifikacyjnych, w których już po pierwszej minucie było oczywiste, że kandydaci improwizowali, bo nie zadali sobie trudu, aby przygotować odpowiedzi nawet na oklepane pytania, które padają zawsze.
Wydawać by się mogło, że to oczywiste, że trzeba się przygotować do rozmowy, a mimo to tak wiele osób idzie na żywioł z myślą, że jakoś to będzie.
I tak, jakoś to zawsze jest, ale Tobie chyba nie zależy na tym, aby wypaść jakoś, prawda?
Dlatego zebrałam dla Ciebie 5 złotych tip’ów, dzięki którym będziesz wiedzieć, na co zwrócić uwagę i odróżnisz się od konkurencji.
1. Come well prepared- Przygotuj się!
Aby świetnie wypaść podczas rozmowy kluczem, ale to naprawdę najważniejszą kwestią jest odpowiednie przygotowanie. Musisz w przekonujący sposób zaprezentować swoje umiejętności i przekonać przyszłego pracodawcę, że może Ci zaufać i przydzielić rolę. Jeśli naprawdę zależy Ci na tym, aby dostać pracę w dobrej firmie- don’t wing it! Nie idź na żywioł!
Nawet jeśli pierwszą rozmowę masz z agencją rekrutującą podejdź do niej poważnie i wykorzystaj ją jako świetną okazję do praktyki.
„By failing to prepare you are preparing to fail”
Większość kandydatów idzie na żywioł i jest to wielki błąd. Trudno jest przewidzieć wszystkie pytania, ale warto przygotować odpowiedzi przynajmniej na te najbardziej popularne pytania, pytania behawioralne i specjalistyczne adekwatne do stanowiska, na które aplikujesz.
Ważne jest, abyś na te pytania odpowiedziała śpiewająco.
Dlaczego? Jeśli motasz się już przy pierwszych, standardowych pytaniach, Twoja energia i pewność siebie automatycznie spada co ma wpływ na to, jak pójdzie reszta rozmowy. Musisz zacząć dobrze, mieć solidne przygotowanie, abyś z rozmowy wyszła zadowolona.
W przygotowaniu odpowiedzi na pytania przyjdzie Ci z pomocą Google i Chat GPT.
Możesz też poprosić swoją nauczyciela angielskiego, aby wcieliła się w rolę rekrutera i przeprowadziła z Tobą próbną rozmowę, poprawiła błędy i dała Ci feedback.
To działa najlepiej!
Wiem, bo stosują tą metodę od lat z sukcesem z moimi kursantkami.
2. It’s not all about you! Wysuń potrzeby firmy na pierwszy plan
Jest to złota zasada, o której nie wie większość starających się o pracę. Utarło się przekonanie, że podczas job interview musimy umieć dobrze sprzedać siebie. Jest ono jak najbardziej adekwatne, bo powinno nam zależeć na tym, aby pokazać się w jak najlepszym świetle, ale musisz pamiętać, że pracodawcy nie interesuje to, jaka to we własnym mniemaniu jesteś fantastyczna, wykształcona i w ogóle alfa i omega.
Pracodawca podczas rozmowy wyłapuje z Twoich odpowiedzi informacje, które pomogą mu zadecydować, czy będziesz wartościowym inwestycją dla firmy, czy nie, innymi słowy, czy przyniesiesz jej zyski, czy straty. Skup się więc nie na sobie, ale na firmie, a konkretnie, jaką wartość możesz wnieść.
Np. – wiesz, że firma działa na rynku międzynarodowym? Podkreśl swoje doświadczenie w firmie o podobnym profilu i pomiń zatrudnienia, które nijak wiążą się z pozycją albo firmą, do której aplikujesz. Pamiętaj, że nie musisz też się skupiać na ostatnim zatrudnieniu.
Wyłów i wyeksponuj to, co jest najbardziej istotne do roli, na którą aplikujesz i pokaż, jak firma skorzysta na zatrudnieniu właśnie Ciebie. Idealny pracownik w oczach pracodawcy to taki, który troszczy się o potrzeby firmy, a drugorzędnie martwi się tym, co może dostać od firmy. Niestety, ale taka jest prawda.
Postaw się w roli pracodawcy, czy gdybyś to Ty poszukiwała osobę do pracy w Twojej firmie… czy nie nie zależałoby Ci, aby ten pracownik był jak najbardziej oddany? Miej to na uwadze, gdyż jest to sekret rekruterów, który niechętnie zdradzają.
3. Actions and numbers speak louder than voice- Popieraj, to, co mówisz przykładami z życia
Sekretem dobrych odpowiedzi na pytania rekrutacyjne nie jest cytowanie suchych haseł z ogłoszenia, albo co gorsza zanudzanie rekrutera recytacją historii Twojego zatrudnienia.
Twoim zadaniem jest odnieść się do konkretnych wymagań z ogłoszenia i poprzeć swoje umiejętności i doświadczenie zawodowe przykładami, które przekonają pracodawcę, że jesteś osobą konkretną i działającą.
To nie muszą być przykłady z kariery zawodowej. Jeśli takich nie posiadasz, możesz odnieść się do staży, wolontariatów, ukończonych przedmiotów na studiach lub kursów, jeśli dopiero szukasz pracy w zawodzie.
Wybierz przykłady, które mogą przekonać pracodawcę, że będziesz wartościowym pracownikiem.
Zacznij od odpowiedzi na te 4 poniższe pytania. To klucz to poznania siebie i swojej wartości. Warto od czasu do czasu robić sobie takie zestawienie. Pamiętaj, że rozmowa kwalifikacyjna to nie czas na bycie skromną, nie umniejszaj swoich umiejętności i osiągnięć. Bądź z nich dumna.
- What are some of the largest problems you’ve solved?
- What are some of the biggest problems you’ve worked on?
- What must the interviewer know about you?
- How has your work created benefit?
Łatwo jest napisać w CV, albo powiedzieć na rozmowie, że jesteś np. proaktywna, ale jak to możesz udowodnić?
Skup się na tym, jakie dana umiejętność/cecha przyniosła rezultaty w Twoim aktualnym/byłym miejscu pracy? Podając konkretny przykład, bądź przykłady od razu nabierasz wiarygodności w oczach rekrutera/pracodawcy. Zacznie Cie postrzegać jako osobę aktywną, która ma wyniki, a nie jedynie rzucającą dobrze brzmiącymi hasłami.
Oto przykład:
„In my current employment as a help desk operator not only do I do my best to make sure our customers get the best and fast support I also like to actively look for new , inventive solutions to improve the service. For example, last month I suggested to my supervisor to introduce autoscripts in the ticketing tool that lowered the amount of time our help desk operators spend on making and updating tickets. Thanks to that the team now have more time to answer calls at the first ring. The response statistics improved. My boss has been over the moon with this solution.”
Określ, jakie problemy ma rozwiązywać stanowisko, o które się ubiegasz i pokaż, że jesteś osobą, która się do tego idealnie nadaje.
1.Popieraj to, co mówisz przykładami z życia.
2. Konkretyzuj zyski z zatrudnienia Ciebie.
Jeśli to możliwe, np. jeśli jesteś sprzedawcą podawaj kwoty, które zarobiłaś dla firmy, pochwal się wynikami, statystykami. Liczby to konkret z którym się nie dyskutuje. Co więcej “they work like magic“ (działają jak magia).
4. Know who you’re dealing with- Wiedz z kim masz do czynienia
Zrób rozeznanie, pracodawcy i rekruterzy od razu widzą, czy wiesz choć trochę o firmie, do której aplikujesz.
Zanim przekroczysz próg firmy „wygoogluj” ją i zrób sobie notatki. Poszukaj odpowiedzi na następujące pytania;
-jaką filozofię ma firma,
-jaki ma styl pracy,
-jakie główne produkty i usługi oferuje?
Przewertuj stronę internetową, zerknij na jej profil w Linkedin, social mediach, szczególnie na YouTube, gdzie możesz podejrzeć filmiki z ostatnich wydarzeń.
Znajomość background’u firmy pomoże Ci sprawić wrażenie, że zależy Ci pracy w tej, jednej firmie i pomoże Ci odpowiedzieć na jedne z kluczowych pytań:
„Why should we hire you/what can you bring to the company/Why do you want to work for us”.
5. Are you a doer or a complainer? Więcej robisz, czy marudzisz?
Pokaż entuzjazm i zaangażowanie. Nikt nie chce zatrudniać mrukliwych, a co gorsza roszczeniowych osób. Pozytywne podejście i uśmiech to coś, co zjednuje ludzi.
Przed rozmową kwalifikacyjną upewnij się, że zrobisz coś dzięki czemu poczujesz się dobrze.
Może to być chwila poświęcona na medytację, bądź posłuchanie pozytywnej muzyki.
Ja przed egzaminami i ważnymi spotkaniami zawsze słuchałam „ Beautiful day” grupy U2, aby wprowadzić się w dobry nastrój. Teraz przed konferencjami i ważnymi wydarzeniami słucham „Titanium” (Sia). Daje mi porządnego kopa i zapala mnie do działania 🙂
Ważne! Nigdy nie wypowiadaj się negatywnie na temat byłych szefów, czy współpracowników, bo to może całkowicie spalić Twoje szanse na zatrudnienie.
Zwróć uwagę na ton głosu. Nagraj się, odsłuchaj i oceń czy jeśli to Ty byłabyś rekruterem i to usłyszała, czy uwierzyłabyś w ten przekaz? Czy można wyczuć w Twoim głosie entuzjazm? Czy mówisz o pracy z pasją, czy po prostu mamroczesz pod nosem jakbyś beznamiętnie czytała swoje CV?
Musisz wskazać entuzjazm, zainteresowanie i optymizm. Na czas rozmowy załóż uśmiech.
Oto 5 najważniejszych wskazówek!
Trzymam kciuki za Twoje kolejne job interview!
Cześć, jestem Marta!
Na co dzień pomagam ambitnym kobietom mówić pewnie po angielsku i sięgać po lepsze i bardziej satysfakcjonujące stanowiska pracy w dobrych, międzynarodowych firmach.
Jeśli potrzebujesz wsparcia z angielskim, mogę pomóc Ci:
- skorygować i ulepszyć CV po angielsku, aby stało się atrakcyjne dla rekruterów,
- przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej (pod kątem językowym i merytorycznym), aby zrobić rewelacyjne wrażenie i zgarnąć wymarzone stanowisko, na które od lat nieśmiało ostrzysz zęby
- przygotować się do pracy w języku angielskim
(z naciskiem na rozwijanie umiejętności mówienia w typowych sytuacjach zawodowych), aby oswoić „korpo English” zanim dołączysz do międzynarodowego zespołu, - podszlifować angielski biznesowy, jeśli już pracujesz w międzynarodowej korporacji, ale nie czujesz się pewnie ze swoim angielskim, aby przestać bać się spotkań po angielsku i móc z pewnością siebie przekazać to, co chcesz,
- skorygować wymowę i wyrobić nowe nawyki , aby mówić profesjonalnie i zrozumiale po angielsku.
Jeśli jesteś na poziomie B1 wzwyż i chcesz zacząć ze mną współpracę- spotkajmy się na bezpłatnej konsultacji, na której pomogę Ci stworzyć idealny plan na angielski!
Kliknij w poniższy przycisk i wypełnij krótką ankietę z paroma pytaniami- odezwę się do Ciebie!