Zdobądź swoją wymarzoną pracę dzięki tym 5 poradom!

Rozmowa kwalifikacyjna po angielsku, szczególnie ta pierwsza, jest zwykle stresującym doświadczeniem. 

Jeśli myśl o takiej rozmowie przyprawia Cię o gęsią skórkę… to ten wpis jest dla Ciebie !

Kiedy pracowałam w międzynarodowej korporacji przez prawie 10 lat zajmowałam się wdrażaniem projektów IT na całym świecie. Zakres mojej pracy obejmował też selekcję CV i przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami zatrudnianych do projektów tymczasowych i długoterminowych. 

Przeprowadziłam wiele rozmów kwalifikacyjnych, w których już po pierwszej minucie było oczywiste, że kandydaci improwizowali, bo nie zadali sobie

trudu, aby przygotować odpowiedzi nawet na oklepane pytania, które padają zawsze. 

Wydawać by się mogło, że to oczywiste, że trzeba się przygotować do rozmowy, a mimo to tak wiele osób idzie na żywioł z myślą, że jakoś to będzie.

I tak, jakoś to zawsze jest, ale Tobie chyba nie zależy na tym, aby wypaść jakoś, prawda?

Dlatego zebrałam dla Ciebie 5 złotych tip’ów, dzięki którym będziesz wiedzieć na co zwrócić uwagę i odróżnisz się od konkurencji.

1. Come well prepared- Przygotuj się!

Aby świetnie wypaść podczas rozmowy kluczem, ale to naprawdę najważniejszą kwestią jest odpowiednie przygotowanie. Musisz w przekonujący sposób zaprezentować swoje umiejętności i prowadzić dialog, w którym masz na zadanie przekonać przyszłego pracodawcę, że może Ci zaufać i przydzielić rolę. Podczas rozmowy rekruter ocenia Twoją prezencję, sposób mówienia, ton głosu i entuzjazm. Jeśli naprawdę zależy Ci na tej pracy don’t wing it — czyli nie idź na żywioł. Nawet jeśli pierwszą rozmowę masz z agencją rekrutującą podejdź do niej poważnie i wykorzystaj ją jako świetną okazję do praktyki.

„By failing to prepare you are preparing to fail” 

Większość kandydatów idzie na żywioł i jest to wielki błąd. Chociaż nie jest możliwe przewidzenie wszystkich pytań, warto przygotować odpowiedzi na te najbardziej popularne pytania, pytania behawioralne i specjalistyczne adekwatne do stanowiska, na które aplikujesz. 

Ważne jest, abyś na te pytania odpowiedziała śpiewająco.

Dlaczego? Jeśli motasz się już przy pierwszych, standardowych pytaniach, Twoja energia i pewność siebie automatycznie spada co ma wpływ na to, jak pójdzie reszta rozmowy. Musisz zacząć dobrze, mieć solidne przygotowanie, abyś z rozmowy wyszła zadowolona. 

W przygotowaniu odpowiedzi na pytania przyjdzie Ci z pomocą Google i Chat GPT. 

Możesz też poprosić koleżankę, albo Twojego nauczycielkę angielskiego, aby wcieliła się w rolę rekrutera i przeprowadziła z Tobą próbną rozmowę, poprawi błędy i da Ci feedback. 

To działa najlepiej!

Wiem, bo stosują tą metodę od lat z moimi studentkami. 

 

2. It’s not all about you! Wysuń potrzeby firmy na pierwszy plan

Jest to złota zasada, o której nie wie większość starających się o pracę. Utarło się przekonanie, że podczas job interview mamy sprzedać siebie. Jest ono jak najbardziej adekwatne, bo powinno nam zależeć na tym, aby przedstawić się w jak najlepszym świetle, ale musisz pamiętać, że pracodawcy nie interesuje to, jaki to we własnym mniemaniu jesteś fantastyczna, wykształcona i w ogóle alfa i omega. 

Pracodawca podczas rozmowy wyszukuje informacje, które pomogą mu zadecydować, czy będziesz wartościowym inwestycją dla firmy, czy nie, innymi słowy, czy przyniesiesz jej zyski, czy straty. Skup się więc nie na sobie, ale na firmie, a konkretnie, jaką wartość możesz wnieść. 

Np. – wiesz, że firma działa na rynku międzynarodowym? Podkreśl swoje doświadczenie w firmie o podobnym profilu i pomiń zatrudnienia, które nijak wiążą się z pozycją albo firmą, do której aplikujesz. Pamiętaj, że nie musisz też się skupiać na ostatnim zatrudnieniu.

Wyłów i wyeksponuj to, co jest najbardziej istotne do roli, o którą aplikujesz i pokaż jak firma skorzysta na zatrudnieniu właśnie Ciebie. Idealny pracownik w oczach pracodawcy to taki, który troszczy się o potrzeby firmy a drugorzędnie martwi się tym, co może dostać od firmy. Niestety ale taka jest prawda. 

Postaw się w roli pracodawcy, czy gdybyś to Ty poszukiwała osobę do pracy w Twojej firmie, czy nie nie zależałoby Ci, aby ten pracownik był jak najbardziej oddany? Miej to na uwadze, gdyż jest to sekret rekruterów, który niechętnie zdradzają.

3. Actions and numbers speak louder than voice- Popieraj, to, co mówisz przykładami

Sekretem dobrych odpowiedzi na pytania rekrutacyjne nie jest cytowanie suchych haseł z ogłoszenia albo zanudzanie rekrutera całą historią Twojego zatrudnienia.

Twoim zadaniem jest odnieść się do konkretnych kryteriów i poprzeć swoje umiejętności i doświadczenie zawodowe przykładami, które przekonają pracodawcę, że jesteś osobą konkretną i działającą

To nie muszą być przykłady z kariery zawodowej. Jeśli takich nie posiadasz, możesz odnieść się do staży, wolontariatów, ukończonych przedmiotów na studiach lub kursów, jeśli dopiero szukasz pracy w zawodzie.

Wybierz przykłady, które mogą przekonać pracodawcę, że będziesz wartościowym pracownikiem.

Zacznij od odpowiedzi na te 4 poniższe pytania. To klucz to poznania siebie i swojej wartości. Warto od czasu do czasu robić sobie takie zestawienie. Pamiętaj, że rozmowa kwalifikacyjna to nie czas na bycie skromną, nie umniejszaj swoich umiejętności i osiągnięć. Bądź z nich dumna.

  • What are some of the largest problems you’ve solved?
  • What are some of the biggest problems you’ve worked on?
  • What must the interviewer know about you?
  • How has your work created benefit?

Łatwo jest napisać albo powiedzieć, że jesteś np. proaktywna, ale jak to możesz udowodnić?

Skup się na tym, jakie dana umiejętność/cecha przyniosła rezultaty w Twoim aktualnym/byłym miejscu pracy? Podając konkretny przykład, bądź przykłady od razu nabierasz wiarygodności w oczach rekrutera. Zacznie Cie postrzegać jako osobę aktywną, która ma wyniki, a nie jedynie rzucającą dobrze brzmiącymi hasłami.

Oto przykład:

„In my current employment as a help desk operator not only do I do my best to make sure our customers get the best and fast support I also like to actively look for new , inventive solutions to improve the service. For example, last month I suggested to my supervisor to introduce autoscripts in the ticketing tool that lowered the amount of time our help desk operators spend on compiling and updating tickets. Thanks to that the team now have more time to answer calls at the first ring. The response statistics improved. My boss has been over the moon with this solution.”

Określ, jakie problemy ma rozwiązywać stanowisko o które się ubiegasz i pokaż, że jesteś osobą, która się do tego idealnie nadaje.

1.Popieraj to, co mówisz przykładami z życia.

2. Konkretyzuj zyski z zatrudnienia Ciebie.

Jeśli to możliwe, np. jeśli jesteś sprzedawcą podawaj kwoty, które zarobiłeś dla firmy, pochwal się wynikami. Liczby to konkret z którym się nie dyskutuje. Co więcej “they work like magic“ (działają jak magia).

3. Zamknij wypowiedź zdaniem, w którym pokażesz entuzjam i chęć dania wartości w nowym miejscu pracy.

4. Know who you’re dealing with- Wiedz z kim masz do czynienia

Zrób rozeznanie, pracodawcy i rekruterzy od razu widzą, czy wiesz choć troche o firmie do której aplikujesz. 

Zanim przekroczysz próg firmy „wygoogluj” ją i zrób sobie notatki. Poszukaj odpowiedzi na następujące pytania; 

-jaką filozofię ma firma, 

-styl pracy, 

-główne produkty i usługi? 

Przewertuj stronę internetową, zerknij na jej profil w Linkedin, social mediach, szczególnie na YouTube, gdzie możesz podejrzeć filmiki z ostatnich wydarzeń.

Znajomość background’u firmy pomoże Ci sprawić wrażenie, że zależy Ci pracy w tej, jednej firmie i pomoże Ci odpowiedzieć na jedne z kluczowych pytań: 

„Why should we hire you/what can you bring to the company/Why do you want to work for us”.

5. Are you a doer or a complainer? Nikt nie chce marudy!

Pokaż entuzjazm i zaangażowanie. Nikt nie chce zatrudniać mrukliwych, a co gorsza roszczeniowych osób. Pozytywne podejście i uśmiech to coś, co zjednuje ludzi. Także rano przed rozmową kwalifikacyjną upewnij się, że zrobisz coś dzięki czemu poczujesz się dobrze.

Może to być chwila poświęcona na medytację, bądź posłuchanie pozytywnej muzyki. 

Ja przed egzaminami i ważnymi spotkaniami zawsze słuchałam „ Beautiful day grupy U2, aby wprowadzić się w dobry nastrój.  Teraz przed konferencjami i wydarzeniami słucham „Titanium” (Sia). Daje mi porządnego kopa 🙂

Ważne! Nigdy nie wypowiadaj się negatywnie na temat byłych szefów, czy współpracowników, bo to może całkowicie spalić Twoje szanse na zatrudnienie. 

Zwróć uwagę na ton głosu. Nagraj się, odsłuchaj i oceń czy jeśli to Ty byłabyś rekruterem i to usłyszała, czy uwierzyłabyś w ten przekaz? Czy można wyczuć w Twoim głosie entuzjazm? Czy mówisz o pracy z pasją, czy po prostu mamroczesz pod nosem jakbyś beznamiętnie czytała swoje CV?
Musisz wskazać entuzjazm, zainteresowanie i optymizm. Na czas rozmowy załóż uśmiech.

Oto 4 najważniejsze wskazówki!
Trzymam kciuki za Twoje kolejne job interview!

Scroll to Top